wtorek, 27 marca 2018

Niezwykłe dęby z Kiełpina (Zielona Góra)





Dęby mają w sobie coś niezwykłego. Drzewa te czczono w wielu dawnych kulturach, przypisywano im niezwykłą moc. Dąb był uważany za drzewo, które zostało stworzone, jako pierwsze z pośród wszystkich drzew na ziemi. W ciepłe popołudnie pojechałam do Kiełpina, aby zobaczyć dęby rosnące niedaleko dworu.  Widziałam je wcześniej, ale nigdy nie dałam sobie czasu na to, aby uważniej im się przyjrzeć, chociaż bardzo mnie intrygowały. Zmobilizowała mnie informacja, że są one pomnikami przyrody i miałam doskonały pretekst, aby pojechać na małą rowerową wycieczkę i popatrzeć z bliska na te okazy. Czas nie był dla nich łaskawy. Na pniach miały wiele blizn i niektóre z drzew były bardzo zniszczone przez choroby i wiatry. Smutne były te dęby. Przez wiele lat rosły zupełnie na uboczu, zapomniane przez wszystkich, a przecież były częścią pięknego dworskiego parku. Ale tutaj, podobnie jak w wielu miejscach, które odwiedzam, znalazłam coś bardzo optymistycznego. Niedawno, chyba przy okazji ciepłej tegorocznej zimy, uporządkowano teren parku, a właściwie zaprojektowano to miejsce od nowa. Usiadłam na jednej z ławeczek i zamyśliłam się. Gdzieś wysoko nad moją głową przekomarzały się dwa kruki. Uwielbiam te ptaszyska. Za chwilę wiosna wszystko zazieleni. Piękne stare dęby pokryją się liśćmi i może przestrzeń, którą teraz dostały, poprawi kondycję tych niezwykłych drzew pomnikowych. Kolejnej setki im życzę! 



























Brak komentarzy:

Prześlij komentarz