sobota, 26 listopada 2016

Grand Café Orient w Pradze - kawiarnia dzieło sztuki


Kilka lat temu podziwiałyśmy z Olą kubistyczny Dom Pod Czarną Madonną położony na Starym Mieście w Pradze. W tym roku odkryłyśmy, że mieści się w nim niezwykła kawiarnia Grand Café Orient. Rozgościłyśmy się tam w upalne popołudnie. Za oknem panował ogromny gwar, ulicami wędrowały dosłownie tłumy. W kawiarni nie było tłoczno. Z głośników płynęła przyjemna muzyka. Sączyłyśmy pyszne morawskie wino. Kelner dyskretnie doglądał naszego stolika i starał się nie przeszkadzać w urodzinowych rozmowach. Jedyne takie miejsce na świecie i jedyna okazja. Podobnie jak opisana wcześniej Cafe Slavia, Grand Café Orient miała ciekawy wystrój. Kubizm w architekturze i sztuce użytkowej, takie cuda możemy znaleźć tylko w Czechach. Wpis na stronie internetowej kawiarni informuje, że nie ma na świecie drugiego lokalu urządzonego w podobnym, kubistycznym stylu. Przyglądałam się lampom, fotografowałam odbicia w lustrach. Stoły, a nawet wieszaki na ubrania, były dziełami sztuki. Pięknie tam było, doskonałe miejsce na odpoczynek i świętowanie. 
Zastanawiałam się o co chodzi z tym kubizmem w architekturze. Dlaczego tak mnie zachwycił? Nigdy nie przepadałam za malarzami, przedstawicielami kubizmu. Szukając informacji na temat pięknego Domu Pod Czarną Madonną przeczytałam w Wikipedii, że architekci kubiści inspirowali się naturalnym procesem krystalizacji. Na budynku widać wiele kształtów nawiązujących do tego zjawiska - piramidy, trójkąty. Podobne motywy można znaleźć w wystroju kawiarni. Tak więc dom, postawiony w centrum ogromnego miasta, jest niezwykłym odzwierciedleniem piękna natury.

Strona kawiarni: Grand Café Orient






















2 komentarze:

  1. A co tam tak pusto?? Tylko jedna ładna Pani M. w lustrze ;-))

    OdpowiedzUsuń
  2. Dobrze że było pusto mogłam chodzić i robić zdjęcia nie przeszkadzając nikomu. To była taka pora, później lokal zaczął się zapełniać i Pani M nie mogłaby tak sobie chodzić z "Nikosiem" i pstrykać fotki.

    OdpowiedzUsuń