sobota, 15 sierpnia 2015

Ławeczka wśród kolorowych obrazów Sylwii Gromackiej-Staśko

  


   Muzeum Etnograficzne w Ochli jest miejscem, które dostarcza mi dużo ciekawych tematów. Ostatnio oprócz moich ulubionych domeczków mogłam tam podziwiać prace malarki Sylwii Gromackiej-Staśko, zebrane w sali wystawowej. Autorka jest przedstawicielką malarstwa naiwnego zwanego też prymitywnym lub intuicyjnym. Kierunek ten charakteryzuje się prostotą formy. Inspirację dla twórców stanowi sztuka  ludowa, rysunki dzieci i osób niepełnosprawnych. Obrazy  często nawiązują do świata magicznego, bajek i legend, ukazują też życie codzienne.
   Przyjechałam dosyć wcześnie do skansenu i na wystawie nie było innych zwiedzających, mogłam więc niespiesznie wędrować pomiędzy pięknymi obrazami.  Usiadłam na jednej z ławek pośród przepięknych prac i pomyślałam, że jest to kolejna ławeczka do mojej kolekcji. Oglądanie wystawy z jej perspektywy miało zupełnie inny wymiar, wykluczało pośpiech, pomagało lepiej poczuć atmosferę, ułatwiło skupienie się na własnych myślach i odczuciach. Rozsiadłam się wiec wygodnie i po chwili znalazłam się w pięknym, kolorowym świecie bajek, ilustracji i wyobrażeń autorki. Na obrazach wszystko było proste, ale jakie cudne w tej prostocie. Tutaj domy tańczyły i miałam wrażenie, że nawet one uśmiechały się do mnie.
Czy życie i wszystko co mnie otacza mogłoby być bardziej kolorowe i pełne uśmiechu? Zastanawiałam się ile barw dostrzegam w mojej codzienności? Jak często zauważam piękną zieleń, śliczne odcienie kwiatów. Przecież każde miejsce ma w sobie dużo kolorów, tylko trzeba dobrze popatrzeć i może mniej doszukiwać się brudu i szarości.  
Obrazy Pani Sylwii zachęcały też do wycieczki w świat dzieciństwa, gdzie wszystko było prostsze, kolorowe i beztroskie. Gdy patrzyłam na barwne prace zastanawiałam się ile dziecka pozostało we mnie. Ile naturalnej spontaniczności, ciekawości i radości z odkrywania zachowało się.

Ławeczka wśród barwnych obrazów była doskonałą odskocznią od codziennych spraw. Ciekawa jestem jaką stylizację ubioru do tego miejsca i jego bajkowej atmosfery zaproponowałaby Basia















Brak komentarzy:

Prześlij komentarz