piątek, 17 kwietnia 2020

Mumlawski Wodospad - moja kopia naturalnego piękna


Mumlawa jest niedużą karkonoską rzeką. Płynie po czeskiej stronie gór i ma zaledwie 12 kilometrów. W swoim dolnym biegu oddziela Karkonosze od Gór Izerskich. Zwracam uwagę na takie informacje. I chociaż jest to umowne, ciekawa jestem gdzie kończą się lub zaczynają moje ulubione górskie pasma. Uwielbiam wpatrywać się w rzeki. Często mam wrażenie, że wraz z nurtem płyną jakieś emocje i różne nastroje. Rzeki bywają spokojne albo wzburzone, tak jak my. Widziałam Mumlawę chyba o każdej porze roku i w różnym nastroju. Zupełnie zauroczył mnie wodospad znajdujący się niedaleko Harrachova. Podziwiałam go wielokrotnie i przyglądałam się znajdującym się koło niego kociołkom wirowym (eworsyjnym). Jest ich kilka, a ten poniżej, utworzony przez spadający wodospad, jest ogromny i bardzo głęboki. Wyżłobiła go woda spływająca z gór przez setki lat. Na trasie narciarskiej obok rzeki ćwiczyłam jednej zimy biegówkowe kroczki. W gościnnej Mumlavskiej Boudzie, schronisku stojącym tuż przy wodospadzie, objadałam się kołaczkiem i popijałam kofolę. To taki obowiązkowy program czeskich wędrówek. 
Dokąd płynie Mumlawa - piękna karkonoska rzeka? Jest prawym dopływem Izery. Kiedyś, podczas rowerowej wycieczki, dotarłam do miejsca gdzie łączy się z Izerą. I dalej, razem jak dwie przyjaciółki, podążają od setek lat w tym samym kierunku - do Morza Północnego. Czy zgodnie? Tego nie wie nikt, bo nie wiadomo o czym szumią rzeki.






















Miejsce gdzie Mumlava wpływa do Izery

Na Myte - hotel przy miejscu gdzie Mumlava łączy się z Izerą


Ścieżka nazywana Planyrką biegnąca wzdłuż Izery 
Widok z Planyrki -  Izera płynąca razem z Mumlavą  

2 komentarze:

  1. Wodospad Mumlawy jest urokliwy. też tam była kilka razy i byłam zachwycona tymi widokami. Fajnie, że przypomniałaś mi ten zakątek. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń